Info lange afstandswandelingen

11 februari 2017 Lange afstandstochten

8887663ffbe4bfc1faed2685c8c119e1Dat jullie graag wandelen lijkt me logisch. Anders was je hier niet!

We zetten toch nog eens graag de voordelen van wandelen op een rij:

 

 

  • Wandelen is een weinig blessuregevoelige sport die je tot op hoge leeftijd kunt beoefenen.
  • Lange wandelingen zijn perfect voor de vetverbranding.
  • Al wandelend beleef je de natuur heel direct; je staat er midden in!
  • Wandelen werkt stressverlagend.
  • Wandelen is sociaal. Doordat het minder intensief is dan veel andere (duur)sporten, is het een geschikte sport om samen met anderen te doen.
  • Studies wijzen ook aan dat wandelen gezonder is dan lopen.

Lange afstanden wandelen…

De ene voet voor de andere zetten. Dat kan bijna iedereen. Maar een hele dag achter elkaar wandelen. Daar is techniek, geduld en doorzettingsvermogen voor nodig.
Het wandelen van lange afstanden is populair. Niet voor niets telt België tientallen langeafstandswandelpaden (denk maar aan de GR-routes) en behoren de Dodentocht, de tweedaagse van Blankenberge, Mesa en nog zo veel andere tot de grootste wandelevenementen.

Wie lange afstanden loopt, komt in het weekend meer wandelaars tegen dan op een doordeweekse dag. Op sommige lange-afstandswandelpaden is het op zondag druk. Maar dat kan ook juist gezellig zijn. Je deelt je ervaringen met andere wandelaars en je maakt snel contact.

Veel onverharde paden lopen door dunbevolkte gebieden waar het vervoer beperkt is (te voet of met de fiets). IMG_0070

Het lopen van lange afstanden kost tijd. Daarom vertrekken de lange afstanders zo vroeg mogelijk, zeker als je onderweg af en toe wilt pauzeren, fotograferen of een bezienswaardigheid wilt bezoeken.

Het lopen van lange afstanden gaat makkelijk met een goede techniek. Voor de nieuwelingen: loop in het begin niet te snel, wandel rechtop en rol de hele voet af. Door met de armen te zwaaien wordt het tempo verhoogd.

Om makkelijk te lopen dien je over voldoende brandstoffen te beschikken. Eet voldoende voordat je begint en neem eten mee onderweg, want je verbrandt veel energie. Ook dien je je vochthuishouding op peil te houden door voldoende water te drinken. Maar ook niet te veel, want te veel water leidt tot een lage natriumconcentratie in het bloed en zwelling van de hersenen.

Het lopen van lange afstanden blijkt heilzaam te werken. Tijdens het lopen maakt de wandelaar dopamine aan. Die stof werkt als een geneesmiddel en als antidepressivum (gedaan met Prozac, Trazolan,…). ”Lopen verbetert de stemming, zelfs je geheugen, dus je wordt er slimmer van”, dit zeggen wetenschappers die onderzoek deden naar langeafstandswandelen. ”Het stimuleert het beloningscentrum, dus je gaat je lekker voelen en het kan een positieve invloed hebben op het imuunsysteem.”

Binnen onze club zijn er ook verschillende lange afstandswandelaars. Zij schrikken er niet voor om een tochtje te beginnen van 40, 50 km en regelmatig pikken ze een meerdaagse mee. Je vindt ze ook steevast op de Dodentocht in Bornem.

Wens je deel te nemen aan de lange afstandswandelingen neem dan contact op met François Van der Taelen (Gsm: 0494 68 12 32 of e-mail: francois.van.der.taelen@telenet.be).

Raadpleeg ook onze wandelkalender lange afstand.